Wzywanie pogotowia ratunkowego:
Numery telefonu pod które należy zadzwonić :
- 999
- 112 - Jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej.
Dane które należy podać dyspozytorowi:
1. dokładny adres z nazwą miejscowości
2. co się stało
3. ilość osób poszkodowanych
4. stan poszkodowanego
5. nazwisko i telefon
- dokładne miejsce zdarzenia - należy podać dokładny adres wraz z miejscowością, punkty orientacyjne. Jest to bardzo ważne byśmy od tego zaczęli zgłoszenie ponieważ w każdej chwil może nam wylądować się bateria w telefonie komórkowym lub może braknąć prądu jeśli dzwonić będziemy z telefonu domowego lub inne przyczyny mogą przerwać nam rozmowę z dyspozytorem. Także dlatego powinnyśmy zacząć zgłoszenie od adresu, gdyż ludzie często dzwoniąc po pomoc podają wszystkie dane oprócz adresy i dyspozytor musi oddzwonić do nich i uciekają w tym czasie cenne minuty.
- powód wezwania – w drugiej kolejności powinnyśmy podać co się stało, rodzaj zdarzenia, zachorowania, liczba poszkodowanych. Podanie liczy poszkodowanych jest bardzo ważne, gdyż od tej informacji zależy ile karetek zostanie wezwanych na miejsce zdarzenia i w jakim czasie wszystkim poszkodowanym zostanie udzielona pomoc. Od rzetelnie podanej przyczyny wezwania zależeć będzie jaka karetka z jakim sprzętem i personelem zostanie wysłana do pacjenta.
- kto potrzebuje pomocy- należy podać imię i nazwisko, wiek. Ta informacja może być potrzebna w przypadku gdy wysłany zespół medyczny będzie miał problem z odnalezieniem adresu, w tedy zawsze może zapytać się przechodnia czy wie gdzie mieszka osoba która potrzebuje pomocy.
- kto wzywa ZRM – należy podać swoje imię, nazwisko, numer telefonu. Odmowa podania tych danych dyspozytor ma prawo odczytać jako głupi żart i nie wysłać zespołu medycznego.
Bardzo ważne informacje:
- Pamiętaj by zawsze dokładnie odpowiadać na pytania dyspozytora i przekazywać prawdę.
- Pamiętaj nigdy nie odkładaj pierwszy słuchawki. Dyspozytor może mieć do ciebie jakie pytania. W razie konieczności będzie ci mówił co masz zrobić by pomóc poszkodowanemu do czasu dotarcia załogi pogotowia.
- Wezwanie przyjęte do realizacji ma zostać potwierdzone przez dyspozytora słowami: "wezwanie przyjęte".
- Nigdy nie podnoś głosu, nie krzycz, nie poganiaj dyspozytora te czynności naprawdę nie przyspiesza jego pracy .
- Pamiętaj że pogotowi nie jest taksówką i należy dzwonić po pomoc jedynie w uzasadnionych przypadkach.
- Pamiętaj zadaniem pogotowia jest ratowanie życia, a nie leczenie.
Przykładowe Wskazania do wezwania pogotowia ratunkowego:
- Zaburzenia świadomości lub jej utrata
- Nagły, ostry ból w klatce piersiowej. Zaburzenia rytmu serca
- Nasilona duszność
- Nagły ostry ból brzucha niejasnego pochodzenia
- Uporczywe wymioty, zwłaszcza z domieszką krwi
- Masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego, dróg rodnych
- Gwałtownie postępujący poród
- Drgawki. Porażenie prądem, podtopienie lub utonięcie
- Ostre i nasilone reakcje uczuleniowe .Zatrucia lekami, środkami chemicznymi czy gazami
- Rozległe oparzenia, Udar cieplny lub wręcz przeciwnie wyziębienie organizmu
- Upadek z dużej wysokości
- Urazy kończyny dolnej, uniemożliwiające samodzielne poruszanie się
- Agresja spowodowana chorobą psychiczną
Polecam stonkę internetową poświęconą edukacji dzieci o numerze 112 J
http://ec.europa.eu/information_society/activities/112/kids/home/index_pl.htm
autor : ratowniczka
Ratowictwo medyczne
Ratownictwo wyskokosciowe
Ratownictwo taktyczne
Pogotowie ratunkowe;
Lotnicze pogotowie ratunkow
Organizacje specjalistycznych sluzb ratowniczych
Ratownictwo wodne – WOPR
GOPR
TOPR